AL
93 minuten 03-09-2020

Recensies Cunningham

Metacritic: 88,1
Rotten Tomatoes 86

Filmposter Cunningham

De legendarische Amerikaanse choreograaf en danser Merce Cunningham (1919-2009) wilde geen avant-gardist genoemd worden, maar gewoon “danser”. De interpretatie ervan liet hij aan de toeschouwer, voor hem was dansen een kwestie van “mensen die op verschillende manieren bewegen”. Met intense energie en nieuwsgierigheid onderzocht hij de grenzen en mogelijkheden van het menselijk lichaam, met elementen uit klassieke en moderne dans. Ook wilde hij verschillende kunstvormen in een nieuwe context plaatsen, in nauwe samenwerking met mensen als componist John Cage (ook zijn levenspartner) en kunstenaars Robert Rauschenberg en Andy Warhol, die beide aan de wieg stonden van de Amerikaanse popart-beweging. Met zijn verhaal, zijn ideeën en innovatieve gebruik van technologie, beïnvloedt hij nog steeds nieuwe generaties dansers, kunstenaars en choreografen. Regisseur Alla Kovgan combineert in deze 3D-documentaire de filosofie en het levensverhaal van Merce Cunningham tot een oogstrelende tocht door zijn creatieve brein. Van zijn begintijd als onsuccesvolle danser in het naoorlogse New York, tot zijn doorbraak als een van de meest visionaire en invloedrijke choreografen ter wereld. Met monologen en interviews met Cunningham en de mensen met wie hij werkte, archiefbeelden en dansfragmenten die door 3D-techniek nog meer overrompelen.
Cunningham Cunningham Cunningham
Filmposter Filmposter Cunningham

Regisseur Cunningham

Alla Kovgan

Schrijvers Cunningham

Alla Kovgan

Cast Cunningham

John Cage
Carolyn Brown
Ashley Chen
Brandon Collwes

Filmagenda van Cunningham

Cunningham

Wil jij weten waar Cunningham op dit moment draait? Bij MrMovie kun jij in één oogopslag zien waar Cunningham draait en waar je de film het snelst kunt gaan bekijken. Alle tijden van de bioscopen staan vermeld. Lekker gemakkelijk en eenvoudig!

Cunningham informatie

Benieuwd waar Cunningham over gaat? Op deze pagina vind je alle praktische informatie over Cunningham. Je vindt informatie over hoelang de film duurt en welke recensies Cunningham al heeft ontvangen.

Cunningham trailer

Benieuwd of Cunningham iets voor jou is? Bekijk dan de trailer! Zo kun je gemakkelijk zien of de Cunningham jou aanspreekt. Op MrMovie zie je alle trailers van de films die in jouw bioscoop draaien. Overtuigd? Bekijk dan waar en hoelaat jij Cunningham kunt kijken!