6 Geweld
190 minuten Drama, Romantiek 17-12-2015

Recensies Les enfants du paradis

MovieMeter: 3,84
Rotten Tomatoes 97

Filmposter Les enfants du paradis

Het even flamboyante als tragische liefdesverhaal Les enfants du paradis, gesitueerd in de Parijse theaterwereld rond 1830, vertelt over de liefde tussen de beeldschone courtisane Claire (Arletty) en vier mannen. Arletty (‘de Franse Marlene Dietrich’) overdonderde het premièrepubliek als lid van de theatertroep. Marcel Carné maakte een levendig portret van een kleurrijk milieu: acteurs, kruimeldieven, moordenaars, prostituees en louche impresario’s bevolken het doek. Saillant detail: Marcel Carnés meesterwerk over het levendige theatermilieu in het negentiende-eeuwse Parijs werd opgenomen tijdens de nazi-bezetting; veel acteurs werden vanwege hun activiteiten in het verzet door de Gestapo gezocht, hoofdrolspeler Barrault verborg verzetsleden op de set. Door deze ontstaansgeschiedenis is de film zowel allegorie voor het verzet als een poëtisch-realistische ode aan het theater. Dichter Jacques Prévert schreef het scenario. Voor het flamboyante Les enfants du paradis had Carné zijn naam gevestigd met twee andere (noir) klassiekers: Le quai des brumes (1938) en Le jour se lève (1939), beide met Jean Gabin in de hoofdrol. Les enfants du paradis geldt als een van de grote Franse klassiekers; hij is onlangs digitaal gerestaureerd door Pathé op hoogwaardige 4K-resolutie, waardoor alle verfijnde details van belichting, mise-en-scène en camerawerk tot hun recht komen. Ruim 600 Franse filmcritici en -professionals riepen in 1995 Les enfants du paradis uit tot beste Franse film ooit gemaakt. Nouvelle vague-regisseur François Truffaut zei zelfs ooit dat het hem al zijn films waard zou zijn om deze film gemaakt te hebben. In de VS werd de film onthaald als het Franse antwoord op Gone with the Wind. EYE brengt de digitaal gerestaureerde klassieker na 70 jaar opnieuw in de Nederlandse bioscopen. Les enfants du paradis is een van de gerestaureerde klassiekers die EYE dit jaar landelijk uitbrengt, samen met Tokyo Story, Invasion of the Body Snatchers en Hiroshima mon amour.

Regisseur Les enfants du paradis

Marcel Carné

Schrijvers Les enfants du paradis

Jacques Prévert

Cast Les enfants du paradis

Jean-Louis Barrault
Pierre Brasseur
Arletty
Pierre Renoir

Alternatieve titels

Les enfants du paradis

Children of Paradise

Les enfants du paradis

Wil jij weten waar Les enfants du paradis op dit moment draait? Bij MrMovie kun jij in één oogopslag zien waar Les enfants du paradis draait en waar je de film het snelst kunt gaan bekijken. Alle tijden van de bioscopen staan vermeld. Lekker gemakkelijk en eenvoudig!

Les enfants du paradis informatie

Benieuwd waar Les enfants du paradis over gaat? Op deze pagina vind je alle praktische informatie over Les enfants du paradis. Je vindt informatie over hoelang de film duurt en welke recensies Les enfants du paradis al heeft ontvangen.

Les enfants du paradis trailer

Benieuwd of Les enfants du paradis iets voor jou is? Bekijk dan de trailer! Zo kun je gemakkelijk zien of de Les enfants du paradis jou aanspreekt. Op MrMovie zie je alle trailers van de films die in jouw bioscoop draaien. Overtuigd? Bekijk dan waar en hoelaat jij Les enfants du paradis kunt kijken!