145 minuten 21-11-2024

Recensies Paris, Texas

MovieMeter: 3,83
Metacritic: 78,1
Rotten Tomatoes 97

Filmposter Paris, Texas

Pionier van de New German Cinema Wim Wenders (Der Himmel Über Berlin) bracht zijn scherpe oog voor het landschap naar het Amerikaanse zuidwesten met Paris, Texas, een diep ontroerende karakterstudie, gepend door Pulitzer Prize-winnende toneelschrijver Sam Shepard en bijgestaan door een inmiddels iconische score van Ry Coorder. Paris, Texas volgt de mysterieuze, zwijgzame vagebond Travis (een indringende rol van Harry Dean Stanton, wiens gezicht een landschap op zich vormt) terwijl hij weer contact probeert te leggen met zijn jonge zoon, die bij zijn broer (Dean Stockwell) in Los Angeles woont, en zijn vermiste vrouw (Nastassja Kinski). Vanuit deze eenvoudige opzet scheppen Wenders en Shepard een aangrijpende kijk op codes van mannelijkheid en de mythe van de Amerikaanse familie, evenals een voortreffelijke visuele verkenning van een uitgestrekte, afbrokkelende wereld van ravijnen en neon (geschoten door de eigenzinnige lens van de Nederlandse meestercinematograaf Robby Müller). Deze nieuwe 4K-restauratie - gerestaureerd in opdracht van de Wim Wenders Stiftung onder supervisie van Wenders - ging in première tijdens de Cannes Classics selectie van het Filmfestival van Cannes in 2024. Precies veertig jaar nadat de film op datzelfde festival de Palme d'Or won. Odyssey Classics brengt deze nieuwe restauratie in november 2024 in de hele Benelux uitbrengen om de 40e verjaardag van deze mijlpaal van de moderne cinema te vieren.

Regisseur Paris, Texas

Wim Wenders

Schrijvers Paris, Texas

L.M. Kit Carson

Sam Shepard

Walter Donohue

Cast Paris, Texas

Dean Stockwell
Harry Dean Stanton
Nastassja Kinski
Aurore Clément

Alternatieve titels

Paris, Texas

Paris, Texas (4K Restoration)

Filmagenda van Paris, Texas

Paris, Texas

Wil jij weten waar Paris, Texas op dit moment draait? Bij MrMovie kun jij in één oogopslag zien waar Paris, Texas draait en waar je de film het snelst kunt gaan bekijken. Alle tijden van de bioscopen staan vermeld. Lekker gemakkelijk en eenvoudig!

Paris, Texas informatie

Benieuwd waar Paris, Texas over gaat? Op deze pagina vind je alle praktische informatie over Paris, Texas. Je vindt informatie over hoelang de film duurt en welke recensies Paris, Texas al heeft ontvangen.

Paris, Texas trailer

Benieuwd of Paris, Texas iets voor jou is? Bekijk dan de trailer! Zo kun je gemakkelijk zien of de Paris, Texas jou aanspreekt. Op MrMovie zie je alle trailers van de films die in jouw bioscoop draaien. Overtuigd? Bekijk dan waar en hoelaat jij Paris, Texas kunt kijken!