Een moderne interpretatie over de mythe van waternimf Undine, die wanneer ze het water verlaat maar op één manier kan overleven: door de menselijke liefde.

Undine

Angst Grof taalgebruik
90 minuten 10-06-2021

Recensies Undine

Filmposter Undine

“Als je weggaat, moet je dood”. Met deze woorden laat de schijnbaar onbewogen Undine Johannes achter op een Berlijns terras, net nadat hij gezegd heeft niet met haar verder te willen. Undine is historica en gids, gespecialiseerd in de stadsontwikkeling van Berlijn en ze gaat naar haar werk. Tijdens haar volgende pauze valt ze halsoverkop voor beroepsduiker Christoph, als ze samen door een merkwaardig ongeluk doorweekt tussen de scherven en vissen van een uit elkaar gespat aquarium belanden. Voor hen beiden gaat een nieuwe wereld open, vol liefde en vertrouwen. Onder de oppervlakte van dit liefdesverhaal gaat echter een oude mythe schuil over een mysterieuze waternimf, die haar geliefde moet vermoorden nadat ze door hem verlaten wordt. Christoph begint te beseffen dat Undine ergens voor wegloopt en Undine weet dat ze nog iets moet afhandelen om haar vloek op te heffen. Met dit moderne sprookje herinterpreteert de gelauwerde Christian Petzold (Barbara, Transit) – een van de belangrijkste regisseurs van de Berlijnse School - op een fascinerende manier de mythe van de waternimf Undine of Ondine, die bovenwater maar op één manier kan overleven: door de menselijke liefde. Het Duits-Franse drama met hoofdrollen voor Paula Beer (Werk ohne Autor, Transit), Franz Rogowski (Victoria, Transit), Jacob Matschenz (Werk ohne Autor, Die Welle) was te zien in de officiële competitie van het Filmfestival van Berlijn. Undine won de FIPRESCI prijs en Paula Beer won de Zilveren Beer voor haar rol als Undine.

Regisseur Undine

Christian Petzold

Schrijvers Undine

Christian Petzold

Cast Undine

Paula Beer
Gloria Endres de Oliveira
Jacob Matschenz
Franz Rogowski
Maryam Zaree

Undine

Wil jij weten waar Undine op dit moment draait? Bij MrMovie kun jij in één oogopslag zien waar Undine draait en waar je de film het snelst kunt gaan bekijken. Alle tijden van de bioscopen staan vermeld. Lekker gemakkelijk en eenvoudig!

Undine informatie

Benieuwd waar Undine over gaat? Op deze pagina vind je alle praktische informatie over Undine. Je vindt informatie over hoelang de film duurt en welke recensies Undine al heeft ontvangen.

Undine trailer

Benieuwd of Undine iets voor jou is? Bekijk dan de trailer! Zo kun je gemakkelijk zien of de Undine jou aanspreekt. Op MrMovie zie je alle trailers van de films die in jouw bioscoop draaien. Overtuigd? Bekijk dan waar en hoelaat jij Undine kunt kijken!