12

Ze noemen me Baboe

12
78 minuten 28-11-2019

Recensies Ze noemen me Baboe

Filmposter Ze noemen me Baboe

In Ze noemen me baboe verbeeldt regisseur Sandra Beerends het boeiende levensverhaal van de Javaanse Alima. Op de vlucht voor een gedwongen huwelijk vindt Alima in de jaren veertig werk als baboe (kindermeisje) voor een Nederlandse familie. Ze reist met hen mee naar Nederland, waar ze wordt beïnvloed door Indonesische studenten die dromen over een onafhankelijk Indonesië. Bij terugkomst komt haar Nederlandse familie tijdens de Japanse bezetting in een kamp terecht. Daardoor verliest Alima haar familie, werk en huis. Ze wordt verliefd op onafhankelijkheidsstrijder Riboet en raakt zwanger. Als Riboet na de capitulatie omkomt bij een politionele actie, wil haar familie dat ze ‘eerzaam’ trouwt met haar zwager, maar Alima kiest ervoor om als alleenstaande moeder met haar dochter haar eigen weg te gaan in het onafhankelijke Indonesië. Beerends vertelt Alima’s verhaal met archiefbeelden, geluid, muziek en een vertelstem. Alima praat met haar vroeg overleden moeder, die ze altijd bij haar voelt. Zo horen we van haar verwachtingen, angsten en verlangens. Het verhaal van Alima staat symbool voor de verhalen van de baboes als beroepsgroep. Het toont de ingewikkelde koloniale relatie waarin zij zich als ‘bijna familie’ bevonden. Ze waren de spil van het Nederlandse familieleven in voormalig Nederlands-Indië, maar behoorden nooit echt tot die familie. In de roerige tijd rond de Tweede Wereldoorlog zorgde dat voor heftige dilemma’s en loyaliteitsconflicten.
Ze noemen me Baboe Ze noemen me Baboe Ze noemen me Baboe Ze noemen me Baboe Ze noemen me Baboe
Filmposter Filmposter Ze noemen me Baboe

Regisseur Ze noemen me Baboe

Sandra Beerends

Schrijvers Ze noemen me Baboe

Sandra Beerends

Cast Ze noemen me Baboe

Ze noemen me Baboe

Wil jij weten waar Ze noemen me Baboe op dit moment draait? Bij MrMovie kun jij in één oogopslag zien waar Ze noemen me Baboe draait en waar je de film het snelst kunt gaan bekijken. Alle tijden van de bioscopen staan vermeld. Lekker gemakkelijk en eenvoudig!

Ze noemen me Baboe informatie

Benieuwd waar Ze noemen me Baboe over gaat? Op deze pagina vind je alle praktische informatie over Ze noemen me Baboe. Je vindt informatie over hoelang de film duurt en welke recensies Ze noemen me Baboe al heeft ontvangen.

Ze noemen me Baboe trailer

Benieuwd of Ze noemen me Baboe iets voor jou is? Bekijk dan de trailer! Zo kun je gemakkelijk zien of de Ze noemen me Baboe jou aanspreekt. Op MrMovie zie je alle trailers van de films die in jouw bioscoop draaien. Overtuigd? Bekijk dan waar en hoelaat jij Ze noemen me Baboe kunt kijken!