Lagaan

12 Geweld
224 minuten Avontuur 2001

Recensies Lagaan

IMDb 8,1 / 10

Filmposter Lagaan

Een dorp in Midden-India, in het jaar 1893. De aanhoudende droogte maakt het de dorpsbewoners vrijwel onmogelijk hun jaarlijkse belasting in natura (de 'lagaan') te voldoen. Het wordt helemaal onmogelijk wanneer de Britse bestuurder Captain Russell de belasting verdubbelt. Een delegatie dorpelingen tracht Russell te vermurwen, maar hij weet van geen wijken: de lagaan moet betaald worden, tenzij het dorp de Britten weet te verslaan in een cricketwedstrijd. Bij verlies dienen de Indiërs echter een drievoudige belasting op te hoesten. Onder luid protest van zijn dorpsgenoten neemt de jonge boer Bhuvan de weddenschap aan. De zus van kapitein Russell neemt 't voor de dorpelingen op. Zij leert hun de regels van het spel... zelfs zo goed dat ze de Britten glansrijk verslaan. Dit bijna vier uur durende hindi-epos is zowel een kleurrijke parabel over de Indiase koloniale geschiedenis als een Bollywood-liefdesverhaal met zang, dans, tranen en een happy end. Lagaan trok zegevierend langs de Europese filmfestivals: in Locarno ontving de film de publieksprijs, net als in Leeds en Kopenhagen. In eigen land won Gowariker een hele reeks prijzen en tot zijn verrassing werd Lagaan ook als eerste Indiase film genomineerd voor de Oscar voor Beste Niet Engelstalige Film.Lees meer

Bekijk het aanbod van Lagaan

Filmposter Filmposter Lagaan

Regisseur Lagaan

Ashutosh Gowariker

Schrijvers Lagaan

Cast Lagaan

Lagaan

Wil jij weten waar Lagaan op dit moment draait? Bij MrMovie kun jij in één oogopslag zien waar Lagaan draait en waar je de film het snelst kunt gaan bekijken. Alle tijden van de bioscopen staan vermeld. Lekker gemakkelijk en eenvoudig!

Lagaan informatie

Benieuwd waar Lagaan over gaat? Op deze pagina vind je alle praktische informatie over Lagaan. Je vindt informatie over hoelang de film duurt en welke recensies Lagaan al heeft ontvangen.

Lagaan trailer

Benieuwd of Lagaan iets voor jou is? Bekijk dan de trailer! Zo kun je gemakkelijk zien of de Lagaan jou aanspreekt. Op MrMovie zie je alle trailers van de films die in jouw bioscoop draaien. Overtuigd? Bekijk dan waar en hoelaat jij Lagaan kunt kijken!